[SE] 2주차 Discussion

2025. 3. 6. 11:19·🏫 한동대학교/25-1 수업 정리
728x90
Week02 Discussion 1: Generic vs. Customized software products
일반 소프트웨어 제품 대 맞춤형 소프트웨어 제품

1) Provide at least three examples of generic products (일반 제품의 예를 세 가지 이상 제공하라.)

: VScode, Github, Generic AI

 

2) Provide at least three examples of customized products (맞춤형 제품의 예를 세 가지 이상 제공하라)

: AI for business, Hospital management system, Hisnet

 

3) Discuss with your group members why you selected these examples. Write a summary of your discussion. (그룹 구성원과 함께 이러한 예시를 선택한 이유에 대해 논의하라. 논의 요약을 작성하라.)

: We think that generic products can be accessed by everyone. On the contrary, customized products consist of the specification of what the software should do is owned by the customer, and they make decisions on the required software changes. (우리는 일반 제품은 모든 사람이 접근할 수 있다고 생각한다. 반면 맞춤형 제품은 소프트웨어가 해야 할 사양이 고객에게 소유되며, 고객이 필요한 소프트웨어 변경에 대한 결정을 내린다.)

 

 

 

Week02 Discussion 2: Are there good software products and evil software products?
좋은 소프트웨어 제품과 악한 소프트웨어 제품이 있는가?

1) Are there good software products and evil software products? Are software products neutral? (좋은 소프트웨어 제품과 악한 소프트웨어 제품이 있는가? 소프트웨어 제품은 중립적인가?)

 

(1) Find the benefits of software products such as social media, games, and streaming platforms. (소셜 미디어, 게임, 스트리밍 플랫폼과 같은 소프트웨어 제품의 이점을 찾아라.)

-> We can easily access to the global world by using social media and streaming platforms such as Instagram, YouTube. (우리는 인스타그램, 유튜브와 같은 소셜 미디어 및 스트리밍 플랫폼을 사용하여 세계를 쉽게 접근할 수 있다.)

 

(2) Find the negative side effects from software products such as addiction? (중독과 같은 소프트웨어 제품의 부정적인 부작용을 찾아라.)

-> Some young children get involved in crime to pay for in-game purchases. (일부 어린 아이들은 게임 내 구매를 위해 범죄에 연루된다.)

 

(3) Then conclude! (그럼 결론을 내리기!)

-> We have come up with the conclusion that the software can be good or bad depending on the use you make with it. This is because software can be developed with a good purpose, like games, but the use we make of them is not good. (우리는 소프트웨어가 사용 방식에 따라 좋거나 나쁠 수 있다는 결론에 도달했다. 이는 소프트웨어가 게임과 같은 좋은 목적을 가지고 개발될 수 있지만, 우리가 그것을 사용하는 방식이 좋지 않을 수 있기 때문이다.)

 

2) Find and think about existing software products/kinds in the following categories. (다음 카테고리에서 기존 소프트웨어 제품/종류를 찾아 생각하라.)

  Ethical, Good SW 
(윤리적이고 좋은 SW)
non-ethical, evil SW 
(비윤리적이고 악의적인 SW)
profit-seeking SW
(영리 추구 SW)
barrier-free app service gun game
non-profit SW
(비영리 SW)
Wikipedia illegabl sports betting app

non-profit SW? Are there such SW products?

-> It may or may not be. (그럴 수도 있고 아닐 수도 있다.)

 

3) Famous (senior or now retired) software engineers wrote "Manifesto for Agile Software Development" https://agilemanifesto.org/ Read this and, with group members, discuss what values you want to pursue when building software products. Write the summary of the group discussion. (유명한 (현직 또는 은퇴한) 소프트웨어 엔지니어들이 "애자일 소프트웨어 개발을 위한 선언문"을 작성했다. https://agilemanifesto.org/ 이를 읽고 그룹 구성원들과 함께 소프트웨어 제품을 만들 때 추구하고 싶은 가치는 무엇인지 논의하라. 그룹 논의 요약을 작성하라.)

-> In Agile software development, important values include collaboration and flexibility, but in addition, it is crucial to uphold ethical responsibility. Software developers must recognize not only technical excellence but also their social and ethical responsibilities when developing products. (애자일 소프트웨어 개발에서 중요한 가치는 협업과 유연성을 포함하지만, 윤리적 책임을 지키는 것이 중요하다. 소프트웨어 개발자는 제품을 개발할 때 기술적 우수성뿐만 아니라 사회적 및 윤리적 책임도 인식해야 한다.)

 

Week02 Discussion 3: Ethical Dilemmas as Software Engineers
소프트웨어 엔지니어로서의 윤리적 딜레마

1) Identify and describe at least two ethical dilemmas that software engineers may encounter in their professional work. (소프트웨어 엔지니어가 직업적 업무에서 마주할 수 있는 윤리적 딜레마를 두 가지 이상 식별하고 설명하라.)

 

This was the case from one of the students who took the SE class before. (이것은 이전에 SE 수업을 들었던 한 학생의 경우였다.)

-> "As a Christian software engineer, how should one respond or react 'IF' the person was offered a large, tempting amount of money to build software that does not directly or physically harm other people (contrary to the development of military weapons systems or nuclear systems), such as gaming hack tool, anti-cheat bypasser, etc... I feel like I could be tempted and my moral values and principles would be blindsided by the money. As our professor and senior in CS, what advice or words would you give to the students if these types of tempting dilemmas appear before us?" ("기독교 소프트웨어 엔지니어로서, 누군가가 다른 사람에게 직접적이거나 신체적으로 해를 끼치지 않는 소프트웨어를 만들기 위해 큰 유혹적인 금액을 제안받았을 때, 어떻게 반응하거나 행동해야 할까? (군사 무기 시스템이나 핵 시스템 개발과는 달리) 게임 해킹 도구, 안티치트 우회 도구 등과 같은 것들... 나는 유혹을 느낄 것 같고, 내 도덕적 가치와 원칙이 돈에 의해 가려질 것 같다. 교수님과 CS 선배로서, 이런 유혹적인 딜레마가 우리 앞에 나타난다면 학생들에게 어떤 조언이나 말을 해주고 싶으신가요?")

 

-> If someone offered a large sum of money to develop a hacking program, such as a tool that bypasses anti-cheat mechanisms in online games or a cheat tool that gives players unfair advantages. While it may not cause direct physical harm to others, the ethical implications of creating such software could be significant. (누군가가 온라인 게임의 안티치트 메커니즘을 우회하는 도구 또는 플레이어에게 불공정한 이점을 주는 치트 도구와 같은 해킹 프로그램을 개발하기 위해 큰 금액을 제안했다면. 비록 다른 사람에게 직접적인 신체적 해를 끼치지 않더라도, 이러한 소프트웨어를 만드는 것의 윤리적 의미는 상당할 수 있다.)

-> If a company gave a chance to work as a developer. However, this company is a bad company because they sold customer's personal information to China before. This company is the best company ever in the IT industry. Do we join this company or not? (만약 회사가 개발자로 일할 기회를 준다면. 하지만 이 회사는 고객의 개인 정보를 중국에 판매한 나쁜 회사이다. 이 회사는 IT 업계에서 최고의 회사이다. 우리는 이 회사에 합류해야 할까?)

 

2) Discuss these dilemmas with your group members and explain how they might be addressed. Write a summary of your group's discussion, including the key points raised and any conclusions reached. (이 딜레마를 그룹 구성원과 논의하고, 어떻게 해결할 수 있을지 설명하라. 그룹의 논의 요약을 작성하라. 주요 사항과 결론을 포함하라.)

-> During our group discussion, we deeply examined the ethical dilemmas that a developer might face, especially when tempted with a large sum of money to develop hacking programs or software that facilitates cheating. The key takeaway was the importance of clearly defining the principles that developers must uphold. (우리 그룹 논의에서 우리는 개발자가 마주할 수 있는 윤리적 딜레마를 깊이 검토했으며, 특히 해킹 프로그램이나 치팅을 촉진하는 소프트웨어를 개발하기 위해 큰 금액의 유혹을 받을 때를 중점적으로 다루었다. 핵심적인 교훈은 개발자가 지켜야 할 원칙을 명확하게 정의하는 것이 중요하다는 것이다)

We concluded that it is crucial to prioritize well when making decisions. First and foremost, ethical standards and moral responsibility should be the highest priority. While considering technical advancements and economic rewards is important, social responsibility and maintaining trust as a developer must come first. (우리는 결정을 내릴 때 잘 우선순위를 정하는 것이 중요하다는 결론을 내렸다. 무엇보다도 윤리적 기준과 도덕적 책임이 가장 우선시되어야 한다. 기술 발전과 경제적 보상을 고려하는 것도 중요하지만, 사회적 책임과 개발자로서의 신뢰를 유지하는 것이 먼저여야 한다.)

When faced with such dilemmas, we all agreed that it is necessary to make decisions that favor the long-term right choice over the short-term temptation. (이러한 딜레마에 직면했을 때, 우리는 모두 단기적인 유혹보다 장기적으로 올바른 선택을 지향하는 결정을 내리는 것이 필요하다는 데 동의했다.

728x90

'🏫 한동대학교 > 25-1 수업 정리' 카테고리의 다른 글

[SE] 4주차 Discussion  (0) 2025.03.11
[SE] 3주차 Discussion  (0) 2025.03.11
[SE] 1주차 Discussion  (1) 2025.03.06
[SE] HW1  (0) 2025.03.06
[SE] 수업 공지 (240306)  (0) 2025.03.06
'🏫 한동대학교/25-1 수업 정리' 카테고리의 다른 글
  • [SE] 4주차 Discussion
  • [SE] 3주차 Discussion
  • [SE] 1주차 Discussion
  • [SE] HW1
pangil_kim
pangil_kim
기록을 통해 지속적인 성장을 추구합니다.
멈추지 않는 기록기록을 통해 지속적인 성장을 추구합니다.
    250x250
  • pangil_kim
    멈추지 않는 기록
    pangil_kim
  • 전체
    오늘
    어제
  • 📝 글쓰기
      ⚙️ 관리

    • 분류 전체보기 (480) N
      • 💻 개발 (115) N
        • ※ 참고 지식 (5)
        • 📀 MySQL (24)
        • 🌸 Spring Boot (5)
        • 🟩 Node.js (7)
        • 🦕 React (5)
        • 🎩 Next.js (25) N
        • 📘 TypeScript (4)
        • 🌈 CSS (4)
        • 🌀 Dart (2)
        • 🧑🏻‍💻 코테 (23)
        • 🕸️ 알고리즘 (3)
        • 🩵 Flutter (8)
      • 📽️ 프로젝트 (5)
        • 캡스톤디자인2 (5)
      • ✍🏻 회고 (7)
      • 📰 정보 공유 (12)
      • 🏫 한동대학교 (138)
        • Database (15)
        • Software Engineering (18)
        • EAP (22)
        • 일반화학 (26)
        • 25-1 수업 정리 (19)
        • Computer Networking (36)
        • OPIc (2)
      • 🧎🏻 묵상 (107) N
        • ⛪️ 설교 (33) N
        • 🙏 QT(날솟샘) (74)
      • 🎶 찬양 (91)
        • 어노인팅 (82)
        • GIFTED (1)
        • LEVISTANCE (1)
        • 마커스 (3)
        • 아이자야 씩스티원 (1)
        • FIA 워십 (3)
  • 최근 글

  • 인기 글

  • 태그

    전산전자공학부
    FE
    네트워킹
    찬양
    고윤민교수님
    typeScript
    QT
    computer networks and the internet
    날솟샘
    한동대학교
    SQLD
    컴네
    설교
    일반화학
    예배
    유태준교수님
    날마다 솟는 샘물
    웹개발
    GLS
    CCM
    묵상
    csee
    어노인팅
    CHEMISTRY
    프론트엔드
    화학
    Database
    글로벌리더십학부
    데이터베이스
    SQL
  • 최근 댓글

  • hELLO· Designed By정상우.v4.10.4
pangil_kim
[SE] 2주차 Discussion

개인정보

  • 티스토리 홈
  • 포럼
  • 로그인
상단으로

티스토리툴바

단축키

내 블로그

내 블로그 - 관리자 홈 전환
Q
Q
새 글 쓰기
W
W

블로그 게시글

글 수정 (권한 있는 경우)
E
E
댓글 영역으로 이동
C
C

모든 영역

이 페이지의 URL 복사
S
S
맨 위로 이동
T
T
티스토리 홈 이동
H
H
단축키 안내
Shift + /
⇧ + /

* 단축키는 한글/영문 대소문자로 이용 가능하며, 티스토리 기본 도메인에서만 동작합니다.