멈추지 않는 기록

[EAP] 5주차 2차시 본문

한동대학교/EAP

[EAP] 5주차 2차시

pangil_kim 2025. 4. 7. 03:18
728x90

Lecture1- EAP final essay preparation

1. Introduction

  • General background information of your leader
    당신이 선택한 리더에 대한 일반적인 배경 정보를 서술한다
  • The last sentence is your theis statement.
    마지막 문장은 반드시 논제 문장(thesis statement)이 되어야 한다.
  • Ex) John Smith demonstrates elements of direct-intrinsic, relational-collaborative, and instrumental-entrusitng leadership styles.

2. Body Paragraph 1

  • a) Topic sentence (the first sentence in the paragraph) must include direct-intrinsic.
    단락의 첫 문장은 반드시 direct-intrinsic이라는 용어를 포함해야 한다.
  • b) You must define direct-intrinsic as it relates to your example below.
    그 아래에는 direct-intrinsic의 정의를 반드시 포함해야 한다 (예시와 관련하여).
  • c) Your example MUST match your definition of direct-intrinsic
    예시는 반드시 위에서 정의한 direct-intrinsic과 일치해야 한다.
  • Ex) Direct-intrinsic

3. Body Paragraph 2

  • a) Topic sentence (the first sentence in the paragraph) must include relational-collaborative
    단락의 첫 문장은 반드시 releational-collaborative이라는 용어를 포함해야 한다.
  • b) You must define relational-collaborative as it relates to your example below.
    그 아래에는 releational-collaborative의 정의를 반드시 포함해야 한다 (예시와 관련하여).
  • c) Your example MUST match your definition of relational-collaborative
    예시는 반드시 위에서 정의한 releational-collaborative과 일치해야 한다.
  • Ex) relational-collaborative

4. Body Paragraph 3

  • a) Topic sentence (the first sentence in the paragraph) must include  instrumental-entrusitng
    단락의 첫 문장은 반드시 instrumental-entrusting이라는 용어를 포함해야 한다.
  • b) You must define instrumental-entrusitng as it relates to your example below.
    그 아래에는 instrumental-entrusting의 정의를 반드시 포함해야 한다 (예시와 관련하여).
  • c) Your example MUST match your definition of  instrumental-entrusitng
    예시는 반드시 위에서 정의한 instrumental-entrustingi과 일치해야 한다.
  • Ex) instrumental-entrusitng

5. Conclusion

  • You must repeat your thesis statment but if a different way.
    서론에서 사용한 논제 문장을 다른 표현으로 다시 반복한다.
  • You must evaluate your leade- he/she was a good leader because ...
    해당 리더가 왜 좋은 리더였는지를 평가한다.
  • Yout must give a concrete example of how you will apply lessons learned from your leader to your own life.
    그 리더에게 배운 점을 자신의 삶에 어떻게 적용할 것인지 구체적인 예시를 들어 설명한다.

 

THESIS STATMENT (논제 문장 (Thesis Statement))

What does a thesis statement do? 논제 문장은 어떤 역할을 하나?

1. It reveals the structure of your essay

에세이의 구조를 보여준다.

2. It answers a a question

질문에 대한 답이 된다.

 

세 가지 특징이 있는 경우

Question : Which leadership categories does your leader match?
질문: 당신의 리더는 어떤 리더십 유형에 해당하나요?

Answer : John Smith demonstrates elements of direct-intrinsic, relational-collaborative, and instrumental-entrusitng leadership styles.
대답: John Smith는 직접-내재적, 관계-협력적, 도구적-신뢰적 리더십 스타일의 요소들을 보여준다.

 

Question : What is your thesis statment?
질문: 당신의 논제 문장은 무엇인가요?

Answer : John Smith demonstrates elements of direct-intrinsic, relational collaborative, and instrumental-entrusitng leadrship styles.
대답: John Smith는 직접-내재적, 관계-협력적, 도구적-신뢰적 리더십 스타일의 요소들을 보여준다.

 

 

위의 포맷을 사용한다.

 

한 가지 특징이 있는 경우

Question : What if your leader only has one of the leadership styles we studied?

Quetsion : What would your essay structure look like if your thesis statement was:

Answer : John Smith is a strong direct-competitive leader.

1. Introduction
- General background information of your leader.
- John Smith is a strong direct-competitive leader.
2. Body Paragraph 1
- Topic sentence (the first sentence in the paragraph)
- direct-competitive
3. Body Paragraph 2
- direct-competitive
4. Body Paragraph 3
- direct-competitive
5. Conclusion

 

두 가지 특징이 있는 경우

Question : What if your leader only has two of the leadership styles we studied?

Quetsion : What would your essay structure look like if your thesis statement was:

Answer : John Smith displays elements of a direct-power and instrumental-social leader

1. Introduction
- General background information of your leader.
- John Smith displays elements of a direct-power and instrumental-social leader
2. Body Paragraph 1
- Topic sentence (the first sentence in the paragraph)
- Direct-power
3. Body Paragraph 2
- Direct-power
4. Body Paragraph 3
- Instrumental-social
5. Conclusion

 

당부사항

If you have any questions about the information in this lecture, please ask me this week in class. If you do not ask a question in class, you will forfeit the right to ask questions outside of class regarding this lecture's content. Your essay grade will depend on your ability to follow my instructions in the recorded lecture.

이번 강의 내용에 대해 질문이 있다면 이번 주 수업 시간에 반드시 질문하세요. 수업 시간에 질문하지 않으면, 이 강의 내용에 대해 수업 외 시간에는 질문할 수 있는 권리를 잃게 됩니다. 에세이 점수는 녹화된 강의에서 제시한 지침을 얼마나 잘 따랐는지에 따라 결정됩니다.

 

 

 


Lecture2 - Chicago Style Formatting and Referencing

목차
  • Proper formatting - font size, spacing, etc
    올바른 서식: 글꼴 크기, 줄 간격 등
  • How to write a title page
    제목 페이지 작성법
  • How to format footnotes
    각주 형식 지정법
  • How to format bibilography.
    참고문헌(Bibliography) 형식 지정법

 

Font
  • A Chicago paper should be written in 12 pt font, Times New Roman and doudle-spaced.
    시카고 스타일 논문은 **12pt, Times New Roman, 줄 간격 2배(double-spaced)**로 작성해야 한다.
  • Do NOT include extra spacing between paragraphs; instead, indent the first line of each paragraph by one half-inch
    단락 간에는 추가적인 공백을 넣지 말고, 대신 각 단락의 첫 줄을 반 인치(1/2 inch) 들여쓰기 한다.
Title Page
  • The CMS does not have official guidelines for student-paper title pages, but I recommend the following template:
    시카고 매뉴얼은 학생용 논문의 제목 페이지에 대한 공식 가이드라인은 없지만, 다음과 같은 형식을 권장한다:
    • Center the title of your papaer aroudn 1/3 of the way down the page.
      논문 제목을 페이지의 약 1/3 지점에 중앙 정렬
    • Leave several spaces between the title and your name.
      제목과 이름 사이에 여러 줄의 공백
    • Then towards the bottom of the page, double spaced, list the professor's name, the course code and name, and the date of submission
      페이지 하단에는 교수님 이름, 과목 코드 및 이름, 제출 날짜를 줄 간격 2배로 작성
Formatting Footnotes
  • Chicago (Notes-Bibliography) cites sources using superscript numbers in the boyd of your paper which correspond to footnotes at the bottom of the page)
    시카고 스타일(Notes-Bibliography 방식)은 본문에 위첨자 숫자(superscript)를 사용하여 각주를 표시한다.
  • Each time you use a source, whether as a direct quotation (enclosed in quotation marks), a paraphrase, or a sumarry, you must include a footnote in your papaer. 
    각주는 페이지 하단에 표시되며, 직접 인용, 바꿔 쓴 문장, 요약 등 어떤 방식으로든 참고한 경우 반드시 각주를 추가해야 한다.
  • To add a foonote(각주) to your paper, use the "Insert Footnote" function under the "Refrences" tab in Microsoft Word
    Microsoft Word에서 [참조] 탭의 ‘각주 삽입(Insert Footnote)’ 기능을 사용한다.
  • The first time you cite a source, you must include the source's full citation information:
    첫 번째 인용 시에는 전체 출처 정보를 포함해야 한다.
    • 각주1 
    • Martin Luther's biggest theological influence was Augustin of Hippo who lived between 354 and 430.
    • Alister E. mcGrath, in Christianity's Dangerous Idea : The Protestant Revolution--a History from the Sixteenth Century to the Twenty-First(HarperCollins, 2008), 42.
  • citation
    • Book -> Search 내용 입력 Search -> 원하는 선택해서 Cite -> Continue -> Complete citation -> Chicago -> Copy Footnote -> 42
    • Times New Roman / 11 / single space
  • Luther’s main disagreement with Augustine was about the location of the gift of righteousness: Augustine thought righteousness could come from inside of you while Luther believed it was a free gift imputed to the believer.
    • 각주2
Block Quotations
  • For a quotation of 5 or more lines / 100+ words of prose OR of 4 or more lines of poetry, you need to use block formatting.
    5줄 이상 또는 100단어 이상의 산문, 4줄 이상의 시를 인용할 경우, 블록 인용 형식을 사용해야 한다.
  • Introduce the quotation with a signal phrase and colon.
    인용문은 신호어구와 콜론으로 도입한다.
  • Forgo quotation marks (except to note quotations within the quotation) and indent the quoted material 1 half-inch from the left margin.
    큰따옴표는 생략하되(인용문 안의 인용문 표시 제외), 왼쪽 여백에서 0.5인치 들여쓰기 한다.
  • Still include a superscript number that corresponds to a footnote at the bottom of the page.
    여전히 페이지 하단의 각주와 일치하는 위 첨자 숫자를 포함해야 한다.
  • Block quotations are singled spaced in Chicago, but still leave a blank line before and after it. For example:
    시카고 스타일에서 블록 인용은 줄 간격이 1줄이지만, 앞뒤로 빈 줄을 둔다.
  • 사용법
    • 복사 후 붙여넣기
    • single space / 12 / Times New Roman
    • 전체 드래그 후 Tap
    • 각주 추가
    • Citation
      • Website ->  Pasted -> Search -> Cite -> Continue -> FirstName / LastName확인 -> Complete citation -> Chicago -> Copy Footnote citation -> Copy -> Word에서 Pasted -> 각주 스타일 수정 (11 / 1.0 / Times New Roman)
Formatting Biblography
  • Students must use both footnotes (in-text citations) and a bibliography at the end of the paper
    학생들은 각주(본문 인용)와 논문 마지막의 참고문헌 둘 다 사용해야 한다.
  • 사용법
    • Word 새로운 페이지 -> Bibliography (가운데, 1.0, 12, Times New Roman)
    • citiation-> copy citation
Referencing a Lecture

  • Lecture
  • Footnote
  • (Template) # Firstname Lastname, "Title of the Lecture" (Name of School or Organization GIving the Lecture, Ciity, Month Day Year).
  • 1 John Bailey, "The Direct Set" (lecture, Handong University, Pohang, Sep 5-7, 2022).
  • 2 Bailey, "The Direct Set"
  • Bibliography
  • (Template) Lastname, Firstname. "Title of the Lecture." Lecture presented at/by School or Organization Giving the lecture, City, Month Day, Year
  • Bailey, John. "The Direct Set." Lecture presented at Handong University, Pohang, September 5-7, 2022.

 

 

작성된 예시 에세이 내용

 

Cihicago Style Formatting.docx
0.02MB

 

 

 

 


1. Introduction

Pierre Trudeau was the Prime Minister of Canada for many years.

피에르 트뤼도는 오랜 시간 캐나다 총리를 지냈다.

He wanted to make Canada a country where both English and French speakers could live together equally.

그는 영어와 프랑스어를 쓰는 사람들이 평등하게 함께 사는 나라를 만들고자 했다.

He believed in fairness, diversity, and working with others.

그는 공정함과 다양성, 그리고 타인과의 협력을 중요하게 여겼다.

Thesis: Trudeau showed collaborative, contributory, and entrusting leadership styles to unite people and build a better Canada.

트뤼도는 국민을 하나로 모으고 더 나은 캐나다를 만들기 위해 협력형, 기여형, 신뢰형 리더십을 보여주었다.

2. Body Paragraph 1: Collaborative Style

Pierre Trudeau exemplified a collaborative leadership style.

피에르 트뤼도는 협력적인 리더십 스타일을 보여주었다.

A collaborative leader values teamwork over competition, seeks to accomplish tasks through group interaction, and is energized by brainstorming and collective goal-setting.

협력형 리더는 경쟁보다 팀워크를 중시하고, 함께 의견을 나누며 목표를 세우는 과정에서 동기를 얻는다.

Trudeau promoted bilingualism and multiculturalism not as a top-down initiative, but through engaging various communities and involving them in national identity-building.

트뤼도는 이중언어 정책과 다문화주의를 단지 위에서 내려보낸 정책으로 보지 않고, 여러 공동체와 함께 국가 정체성을 만들어가는 과정으로 여겼다.

His vision for a bilingual Canada was not just a policy, but a shared goal co-developed with French- and English-speaking citizens.

그가 꿈꿨던 이중언어 캐나다는 단지 정책이 아니라, 프랑스어와 영어 사용자들이 함께 만든 공동의 목표였다.

He welcomed debate in Parliament, yet emphasized unity, illustrating his belief that diverse voices within a group could lead to stronger, more inclusive outcomes.

그는 의회에서의 다양한 의견을 기꺼이 받아들였고, 동시에 통합을 강조했다. 이는 다양한 목소리가 더 강하고 포용적인 결과로 이어질 수 있다는 그의 믿음을 보여준다.

His leadership energized public discourse and motivated collaborative efforts for a unified national culture.

그의 리더십은 국민적인 대화를 활발하게 만들었고, 모두가 함께하는 통합된 문화를 향한 협력을 이끌어냈다.

3. Body Paragraph 2: Contributory Style

Trudeau’s leadership also embodied the contributory style, where helping others succeed was central.

트뤼도의 리더십은 다른 사람의 성공을 돕는 기여형 스타일이기도 했다.

A contributory leader supports others in reaching their goals, avoids taking undue credit, and aligns their leadership with the broader success of the group or nation.

기여형 리더는 다른 사람이 목표를 이루도록 도와주고, 성과를 독차지하지 않으며, 공동체나 국가 전체의 성공에 맞춰 리더십을 발휘한다.

In the patriation of the Constitution and the introduction of the Charter of Rights and Freedoms, Trudeau didn’t act alone—he worked closely with provincial leaders, legal experts, and civil society groups.

헌법을 캐나다로 가져오고 권리 및 자유 헌장을 만들 때 트뤼도는 혼자 행동하지 않고, 주 수장들과 법률 전문가, 시민사회와 긴밀히 협력했다.

He was not focused on personal glory, but on securing freedoms for future generations.

그는 자신의 업적보다는 미래 세대를 위한 자유 보장에 집중했다.

Trudeau allowed others to shape the Charter’s contents, fostering a sense of ownership and shared success.

트뤼도는 헌장의 내용을 다른 사람들과 함께 만들어가며, 공동의 소유감과 성공을 나눴다.

His leadership built a legacy not just of legal change, but of empowering others to contribute meaningfully to the nation’s democratic fabric.

그의 리더십은 단순한 법적 변화가 아니라, 사람들이 민주주의에 기여할 수 있도록 힘을 실어준 유산을 남겼다.

4. Body Paragraph 3: Entrusting Style

Pierre Trudeau also demonstrated an entrusting leadership style, particularly in his handling of national unity and political crisis.

피에르 트뤼도는 국가 통합과 정치적 위기 대응에서 신뢰형 리더십도 보여주었다.

An entrusting leader confidently delegates important tasks to capable colleagues, believes in the goodwill of others, and fosters a culture of mutual trust rather than control.

신뢰형 리더는 중요한 일을 유능한 사람들에게 맡기고, 통제보다는 상호 신뢰에 기반한 문화를 만든다.

During the October Crisis of 1970, Trudeau relied on his Cabinet and law enforcement agencies to manage the situation, even while making controversial decisions like invoking the War Measures Act.

1970년 10월 위기 당시 트뤼도는 논란이 있었던 전쟁 조치법 발동 중에도 내각과 경찰에 상황 처리를 맡겼다.

He placed trust in institutions rather than micromanaging.

그는 직접 통제하지 않고 제도를 믿었다.

Similarly, in managing national unity, he empowered provincial leaders to take responsibility for local concerns, believing they could represent their people effectively.

또한 국가 통합을 위해 각 주의 리더들이 지역 문제를 직접 책임질 수 있도록 권한을 위임했다.

Trudeau’s willingness to entrust others with real authority helped maintain functional democracy even in times of pressure.

트뤼도가 실질적인 권한을 타인에게 맡긴 덕분에, 위기 속에서도 민주주의가 유지될 수 있었다.

5. Conclusion

Trudeau used collaborative, contributory, and entrusting leadership styles to guide Canada through complex times.

트뤼도는 협력형, 기여형, 신뢰형 리더십을 바탕으로 캐나다가 복잡한 시기를 이겨내도록 이끌었다.

He listened to others, worked together with different groups, and trusted people to take action.

그는 타인의 목소리를 듣고, 다양한 그룹과 협력했으며, 사람들을 믿고 일을 맡겼다.

His leadership helped Canada become more united, fair, and open to all cultures.

그의 리더십은 캐나다가 더 통합되고, 공정하며, 모든 문화를 포용하는 나라가 되도록 만들었다.

I want to lead like Trudeau—by working with others, helping them grow, and trusting them to do great things together.

나도 트뤼도처럼 다른 사람과 협력하고, 그들이 성장하도록 도우며, 함께 멋진 일을 할 수 있다고 믿는 리더가 되고 싶다.

 

 

 

 


1. Introduction

  • Pierre Trudeau was the Prime Minister of Canada who led the country during many important changes, including making Canada more open and united.
  • Pierre Trudeau showed Relational-Collaborative, Relational-Contributory, and Instrumental-Entrusting leadership styles.

2. Body Paragraph 1: Relational-Collaborative

  • Trudeau’s way of leading was Relational-Collaborative, because he worked with others to solve problems
  • This means he didn’t try to do everything by himself, but listened to people and made decisions as a group
  • He didn’t just tell people what to do—he talked with different communities to build a bilingual and multicultural Canada together

3. Body Paragraph 2: Relational-Contributory

  • Trudeau also showed Relational-Contributory leadership by helping others succeed
  • This means he wanted others to grow, didn’t take all the credit, and cared about the success of everyone
  • During the time he changed the Constitution and made the Charter of Rights, he worked closely with other leaders and groups, letting them share ideas and be part of the process

4. Body Paragraph 3: Instrumental-Entrusting

  • Trudeau also used an Instrumental-Entrusting style, especially during big problems like national crises
  • This means he gave important jobs to people he trusted and didn’t try to control everything
  • In the October Crisis, he trusted his team and the police to handle the situation, and he also let local leaders take charge of their own areas

5. Conclusion

  • Trudeau’s leadership was based on teamwork, support, and trust
  • He was a good leader because he helped people work together and believed in their abilities
  • From his example, I want to be the kind of person who listens to others, shares the work, and trusts my team when working on group projects

 

 


1. Introduction

  • Pierre Trudeau was the Prime Minister of Canada who led the country during many important changes, including making Canada more open and united.
    피에르 트뤼도는 캐나다를 더 개방적이고 통합된 나라로 이끌며, 많은 중요한 변화를 주도한 총리였다.
  • Pierre Trudeau showed Relational-Collaborative, Relational-Contributory, and Instrumental-Entrusting leadership styles.
    피에르 트뤼도는 관계 기반 협력형, 관계 기반 기여형, 수단 기반 신뢰형 리더십 스타일을 보여주었다.

2. Body Paragraph 1: Relational-Collaborative

  • Trudeau’s way of leading was Relational-Collaborative, because he worked with others to solve problems.
    트뤼도의 리더십 방식은 관계 기반 협력형이었다. 그는 다른 사람들과 함께 문제를 해결하려 했다.
  • This means he didn’t try to do everything by himself, but listened to people and made decisions as a group.
    그는 혼자 모든 걸 하려고 하지 않고, 다른 사람들의 말을 들으며 함께 결정을 내렸다.
  • He didn’t just tell people what to do—he talked with different communities to build a bilingual and multicultural Canada together.
    그는 사람들에게 지시만 하는 것이 아니라, 다양한 공동체와 대화하며 이중언어와 다문화가 공존하는 캐나다를 함께 만들었다.

3. Body Paragraph 2: Relational-Contributory

  • Trudeau also showed Relational-Contributory leadership by helping others succeed.
    트뤼도는 다른 사람이 성공할 수 있도록 도우면서 관계 기반 기여형 리더십도 보여주었다.
  • This means he wanted others to grow, didn’t take all the credit, and cared about the success of everyone.
    그는 다른 사람들의 성장을 원했고, 공을 독차지하지 않았으며, 모두의 성공을 중요하게 생각했다.
  • During the time he changed the Constitution and made the Charter of Rights, he worked closely with other leaders and groups, letting them share ideas and be part of the process.
    헌법을 바꾸고 권리 헌장을 만들던 시기에, 그는 다른 리더들과 단체들과 긴밀히 협력하며 그들의 의견을 듣고 함께 참여하도록 했다.

4. Body Paragraph 3: Instrumental-Entrusting

  • Trudeau also used an Instrumental-Entrusting style, especially during big problems like national crises.
    트뤼도는 국가 위기 같은 큰 문제 상황에서 수단 기반 신뢰형 리더십 스타일도 사용했다.
  • This means he gave important jobs to people he trusted and didn’t try to control everything.
    그는 신뢰하는 사람들에게 중요한 일을 맡기고 모든 것을 통제하려 하지 않았다.
  • In the October Crisis, he trusted his team and the police to handle the situation, and he also let local leaders take charge of their own areas.
    10월 위기 때, 그는 자신의 팀과 경찰을 믿고 상황을 맡겼으며, 지방 리더들이 자기 지역을 책임지도록 했다.

5. Conclusion

  • Trudeau’s leadership was based on teamwork, support, and trust.
    트뤼도의 리더십은 팀워크, 지원, 그리고 신뢰를 바탕으로 했다.
  • He was a good leader because he helped people work together and believed in their abilities.
    그는 사람들이 함께 일할 수 있도록 도왔고, 그들의 능력을 믿었기 때문에 훌륭한 리더였다.
  • From his example, I want to be the kind of person who listens to others, shares the work, and trusts my team when working on group projects.
    그의 모습을 보며, 나도 다른 사람들의 말을 잘 듣고, 일을 나누며, 팀을 믿는 사람이 되고 싶다.
728x90

'한동대학교 > EAP' 카테고리의 다른 글

[EAP] 6주차 1차시  (0) 2025.04.14
[EAP] 6주차 1차시  (0) 2025.04.07
[EAP] 5주차 1차시  (0) 2025.03.31
[EAP] 4주차 2차시  (0) 2025.03.26
[EAP] 4주차 1차시  (0) 2025.03.24